بررسی و مقایسه دوربین زایس Terra ED و Conquest HD به هنگام پرنده بینی


در این مقاله مروری اجمالی بر روی ویژگی های محصولات زایس, در کلاس ورودی زایس " ترا " و کلاس متوسط سری " کانکوئست " می پردازیم. هر کلاس دارای اندازه جمع و جور با لنز ۳۲ میلیمتری و اندازه بزرگ تر با لنز 42 میلیمتری می باشد. علاوه بر این سری ترا دارای مدل جیبی دارای محصولاتی با دهانه 25 میلیمتری می باشد. همچنین سری کانکوئست دارای مدلی با دهانه 56 میلیمتری و با بزرگ نمایی بالا می باشد. از ابتدای معرفی, محصولات زایس در یک جعبه سفید و مینیمال براق و بسته بندی مستحکم برای حفاظت کامل از دوربین قرار گرفتند. این استراتژی بسته بندی ساده آلمانی تضمین می کند که شما احساس خوبی از خرید داشته باشید و لبخند رضایت را بر روی لب های شما می نشاند. البته استثنا مدل جیبی در یک جعبه پلاستیکی شفاف و محکم ارائه می شود. لوازم جانبی که در تمامی مدل ها عرضه می شوند عبارتند از بند گردنی برای حمل راحت تر دوربین , پوشش محافظ لنز , پارچه پاک کننده لنز , دفترچه راهنما و همچنین یک کیف محکم برای حمل دوربین که بر روی کمربند هم قرار می گیرد. سری ترا دارای ضمانت نامه 2 ساله وسری کانکوئست دارای ضمانت نامه 10 ساله می باشد. تمام دوربین ها توسط گاز نیتروژن پر شده اند, سری ترا تا عمق یک متری و سری کانکوئست تا عمق 4 متری در برابر نفوذ آب مقاوم هستند.



برای حمل مدل Zeiss Terra Pocket 8x25 شما به جیب های عمیقی نیاز ندارید. من اغلب مواقع صبح ها برای پیاده روی از منزل خارج می شوم در لحظه آخر این دوربین را بر می دارم و با خودم می برم. به خاطر وزن بسیار سبک این مدل , 310 گرم , شما تا زمانی که به دوربین نیاز پیدا نکرده اید فراموش می کنید که دوربینی را همراه خود دارید. این محصول برای من دقیقا یک دوربین دو چشمی ارزان قیمت و بسیار جمع و جور و مناسب برای مواقع غیر قابل پیش بینی است. به همین خاطر من تصیم گرفتم این مدل را تهییه کنم که همیشه در ماشین همراه خودم داشته باشم. شما می توانید به راحتی این مدل را در کیف دستی همسر خود قرار دهید و همیشه و همه جا چه زمانی که در ترافیک هستید یا قصد رفتن به طبیعت , استادیوم ورزشی یا کنسرت را دارید همراه خود داشته باشید. اگر شما قصد پرنده بینی یا طبیعت گردی دارید مدل 10x25 را انتخاب نکنید. بزرگ نمایی 10 برابر با قطر لنز 25 میلی متری میدان دید محدودی را ایجاد می کند. اگر فرزندان شما به کار با دوربین علاقه دارند شما می توانید با صرف هزینه ای اندک دوربینی ایده آل را برای معرفی جهان حیوانات و پرندگان به کودکان خود تهیه کنید. حلقه آبی رنگ در قست بالای دوربین دو چشمی طراحی بی نظیر زایس و گویاتر از هزاران کلمه برای این محصول است. البته اگر شما دستان خیلی بزرگی دارید چندان خریدن این محصول را برای شما پیشنهاد نمی کنیم.



زایس ترا محصولی ایده آل و موفق با قیمت متوسط رو به پایین است. شرکت شات Schott سازنده لنز های این دوربین (شرکتی از زیر مجموعه های کارخانه کارل زایس) با اضافه کردن نیتروژن داخلی به این محصول، ضمن تثبیت کیفیت در مدت زمان طولانی یا در مواقع کم نور، از تحرک قطعات داخلی محصول در اثر ضربه جلوگیری کرده است. این شیشه ها تماما ضد آب و ضد بخار هستند. از اولین نکاتی که ضمن استفاده این محصول نمایان می شود، بزرگ بودن چشمی و راحت بودن دیوپتر های آن است، جایی که چشمان شما با آن در تماس است. قیمت سری زایس ترا از سری کانکوئست کمتر و برای کسانی به طبیعت گردی و پرنده بینی علاقه مند هستند دوربینی مناسب است. این محصول در رنگ های خاکستری , مشکی و سبز ارائه میگردد .

حدود 12 سال از ارائه سری زایس کانکوئست به بازار می گذرد و در سال 2012 کارخانه زایس سری جدید Conquest HD را در آلمان تولید کرد که ابتدا سایزهای  8x42 و 10x42 ارائه شد, سپس 8x32 و 10x32 و در نهایت 8x56 , 10x56 و 15x56 به بازار عرضه شدند .

 زایس کانکوئست دقیقا همان چیزی است که من می خواهم و ترکیبی از تمام ویژگی هایی است که من از دوربین انتظار دارم, وضوح تصویر باور نکردنی , ضریب گذردهی نور بالا , طراحی ارگونومیک و زیبا و استحکام فوق العاده !!!

برای توضیح بیشتر در مورد نکته آخر باید بگویم من امکان شبیه سازی و تست دوربین را در شرایطی مانند شرایط کارخانه را به هنگام تست محصول نداشتم. گرچه فیلم های بسیاری برای تماشا روی اینترنت وجود دارد که می توان ساعت ها آنها را مشاهده کرد. من ترجیح دادم به ادعا و ضمانت کارخانه زایس اعتماد کنم. زایس ضمانت می کند که محصولش در برابر اصطکاک, گرانش, شوک و فرو رفتن در آب مقاوم هستند و من ایمان دارم که صحت دارد.



یکی از ویژگی های بی نظیر سری کانکوئست طراحی مکانیزمی جالب برای باز شدن چشمی دوربین است. قفل 4 گانه چشمی دوربین ! این ویژگی به استفاده کنندگان این امکان را می دهد که تنظیمات چشمی مورد نظر خود را با توجه به ساختار فیزیکی استخوان های صورتشان در اطراف کاسه چشم داشته باشند. دیوپتر که در زیر چشمی راست قرار دارد به سادگی تنظیم می شود اما پس از آن وقتی چشمی را می چرخانید در جای خود ثابت باقی می ماند.  تنظیم فوکوس به آرامی انجام می شود اما بیش از حد حساس نیست. برای تغییر فوکوس در حد فاصلی 3 متری تقریبا به میزان نیم چرخش دیوپتر کافی است بدون نیاز به بالا بردن یا تنظیم مجدد انگشت خود, این ویژگی برای مواقع شکار یا پرنده بینی که نیاز به واکنش سریع دارید بسیار ایده آل و کاربردی است.

Zeiss Conquest HD 8x32 با وزن 630 گرم , دوربینی سبک است که با طراحی ارگونومیک بی نظیر می توان ساعت های طولانی را به دور از خستگی دست و عضلات گردن از این دوربین استفاده کرد. این مدل از زایس ترا 42 و کانکوئست 10x42 سبک تر است. نوع لنزهای مورد استفاده در این مدل از نوع HD  و سیستم منشور بندی از نوع مستحکم Schmidt-Pechan است.  شفافیت دید و وضوح تصویر اولین نکته ای است که پس از مشاهده این دوربین برای شما جالب خواهد بود. چشمی دوربین زایس کانکوئست نرم و در عین حال مستحکم است که به هنگام دوربین کشی و مشاهده های طولانی مدت با دوربین احساس راحتی خواهید کرد. پوشش دوربین از پلاستیک ساخته شده است که دوام و استحکام فوق العاده بالایی دارند. این اطمینان از استحکام و دوام محصولات باعث می شود این دوربین ها در همه جا , در سرتاسر اقیانوس , در مناطق بیابانی و منجمد شمالی در جستجوی پرندگان با شما همراه باشند .



زایس کانکوئست با طول تقریبی 150میلی متر و عرض 120 میلی متر, با وجود اینکه از نظر ابعادی دوربین کوچکی نیست اما به هنگام حمل آنها اصلا احساس نمی کنید که سنگین هستند یا مایه زحمت شما شده اند. مدل های 8x42 و 10x42 از نظر ابعاد و وزن یکسان هستند و انتخاب اینکه 8x42 را بخرید یا 10x42 به مهارت نیاز دارد. اگر می خواهید ضریب گذردهی نور بالاتر,پایداری و میدان دید وسیع تر داشته باشید (128 متر در برابر 115 متر در 1 کیلومتر) مدل 8x42 را انتخاب کنید. با این حال اگر شما پرندگان را در زیستگاه های آزاد و فواصل طولانی می بینید و دستان پر قدرتی دارید مدل 10x42 برای شما مناسب تر است .

با توجه به مقدار پولی که هزینه می کنید زایس کانکوئست گزینه ای ایده آل برا ی خرید است. شما می توانید با همین پول دو دوربین زایس ترا را خریداری کنید, هر چند که دارید نصف قیمت HT یا یک سوم قیمت SF که پرچمدار محصولات زایس است را پرداخت می کنید. با این حال من معتقدم با هزینه کردن برای خرید دوربین کانکوئست زایس, دوربینی را برای استفاده یک عمر خواهید خرید و احتمالا آخرین باری است که در طول عمر خود برای خرید دوربینی که برای پرنده بینی و طبیعت گردی مناسب است هزینه می کنید.

لحظه ای که من برای استفاده یک عمر به زایس کانکوئست ایمان آوردم زمانی بود که یک جفت دراج با بال های قهوه ای مایل به زرد وارد باغ ما شدند و دوربین زایس کانکوئست بر روی میز نزدیک من قرار داشت. با اینکه من قبلا بارها این پرنده های ریزه اندام را دیده بودم,چیزی که من آن روز بعد از دوربین کشی دیدم دیدگاه من را به طور کلی تغییر داد. امکان دیدن هر پر با جزئیات دقیق و وضوح نفس گیری وجود داشت که برای من یادآور شعار معروف کمپانی زایس بود : " این لحظه ای است که ما برای آن کار میکنیم ."

نظرات


captcha

ارسال نظر
مقالات جدید
مقالات پربازدید

فروشگاه لوازم شکار و طبیعت گردی قوچ

Top