آشنایی با باتری لیتیومی چراغ قوه

همه ما می‌دانیم که چراغ‌قوه در زندگی روزمره چه اهمیتی دارد. این وسیله که اغلب در شرایط اضطراری از آن استفاده می‌کنیم،بسیار حساس بوده و باید درتهییه باتری مناسب برای آن دقت لازم را داشت. چراغ قوه اگر باتری یا منبع تغذیه نداشته باشد هیچ گونه کارایی نخواهد داشت.

پس مبحث باطری ها جز اصلی ترین و در عین حال چالش برانگیز ترین قسمتهای هر وسیله ی الکترونیکی و چراغ قوه است. گرچه باطری ها در طول این سالها دستخوش تغییرات و پیشرفتهای چشمگیری شده اند ولی هنوز هم  دیده می شود که برخی مردم ذهنیت های سابق را در مورد باتری ها دارند. عقایدی مانند " باتری باید قبل از اولین استفاده دوازده ساعت در شارژ بماند " ، " باتری باید  تا آخر خالی شود و سپس آن را شارژ کنیم" و نظراتی از این قبیل ! ما در این مطلب سعی بر آن داریم تا شما را با چند مدل باتری مرسوم در چراغ قوه ها بطور مختصر آشنا سازیم.

باتری‌های سیلندری، به شکل آشنایی که امروزه آن‌ها را می‌شناسیم، اوایل قرن بیستم میلادی معرفی و روانه‌ی بازار شدند. در ابتدا استاندارد خاصی برای این باتری‌ها وجود نداشت و شرکت‌های سازنده‌ی باتری، باتری‌های سیلندری خود را در اندازه‌ی دلخواه تولید می‌کردند؛ تا اینکه سازمان‌های استاندارد از جمله موسسه ملی استاندارد آمریکا (ANSI)، در سال ۱۹۰۷ اولین استانداردها را برای ابعاد باتری‌های سیلندری وضع کردند.



استاندارد باتری‌های AA یا قلمی (که امروزه متداول‌ترین نوع باتری سیلندری در جهان به‌شمار می‌روند) در سال ۱۹۴۷ وضع شد؛ هرچند این باتری‌ها مدت‌ها قبل از استانداردسازی نیز به صورت گسترده تولید و استفاده می‌شدند. باتری‌های AA حدود ۵ سانتی‌متر طول و ۱.۳ سانتی‌متر قطر دارند. وزن باتری‌های قلمی بسته به نوع آن‌ها متغیر است و از ۱۵ گرم در باتری‌های لیتیومی تا ۳۱ گرم در باتری‌های نیکل-هیدرید فلزی می‌رسد. امروزه حدود ۶۰ درصد از باتری‌های آلکالاین فروخته‌شده در جهان از نوع AA هستند.

امروزه باتری های معروف قلمی و نیم قلمی یک بار مصرف را تقریبا همه می شناسند و در تمام مغازه های کوچک و بزرگ فروخته می شود. باتری های آلکالاین بسیارارزان هستند و دو مزیت های اصلی آن ها ، در دسترس بودن و قیمت بسیار پایین و ارزان آن ها می باشد. اگر شما یک چراغ قوه دارید که با باتری یک بار مصرف کار می کند. پس دیگر نگران تهیه باتری آن در یک منطقه دورافتاده در جزایر آفریقا نباشید!



امروزه در چراغ قوه ها از باتری های لیتیوم یون استفاده می شود.مشخصه این باطری ها این است که برای استفاده ، نیاز به دوازده ساعت شارژ اولیه ندارند و شما با هر مقدار شارژ می توانید از آنها استفاده کنید. برای شارژ مجدد هم نیازی نیست صبر کنید تا باطری کاملا تخلیه شود. هر زمان که احساس کردید مقداری از باطری خالی شده می توانید شارژ مجدد را انجام دهید. حسن این کار در این است که دیگر وقت زیادی را برای شارژ کردن از صفر تا صددرصد از دست نمی دهید. اما بهتر است همیشه مراقب ده درصد آخر شارژ باشید. شارژ مجدد بهتر است قبل از اینکه باتری به ده درصد نهایی ظرفیت خود برسد انجام شود در غیر اینصورت به مرور زمان عمر باتری کاهش پیدا می کند.  حدود 10 سال پیش باتری های لیتیومی را کسی نمی شناخت و مجبور بودید آن ها را در فروشگا های خیلی تخصصی به سختی پیدا و خریداری کنید. اما امروزه این نوع باتری ها  تقریبا در تمام الکتریکی ها به فروش می رسند. تنها اشکالی که این باتری ها دارند قیمت نسبتا بالای آن ها می باشد اما قابل شارژ هستند و طول عمر بیشتری دارند. 




باتری 18650 : این باتری ها قابل شارژ هستد و ظرفیت بالایی دارند.

باتری CR123A : این باتری ها قابل شارژ نیستند و همیشه برای استفاده آماده هستند و یک نکته مهمی که وجود دارد می توانید برای مدت طولانی (حدود 5 سال) آنها را در انبار نگه داری کنید و زمان هایی که به باتری نیاز دارید و در مواقع اورژانسی از آنها استفاده کنید.

باتری RCR123A : این باتری ها قابل شارژ هستند وزمانی که در چراغ قوه خود از آنها استفاده می کنید پی به کیفیت بالای آنها خواهید برد.

برای استفاده های گاه به گاه باتری های CR123A توصیه می شود. اگر مدت زمان بیشتری ,تقریبا 15 دقیقه در هفته,از چراغ قوه خود استفاده می کنید خرید باتری های 18650برای شما مقرون به صرف تر خواهد بود با توجه به اینکه این باتری ها تقریبا طول عمر بالایی دارند و شارژ آنها برای یک عمر قابل استفاده است.

هم چنین برای استفاده های زیاد باتری با ظرفیت بالا 18650 3600 Mah , برای استفاده های کمتر (تقریبا کمتر از 2 ساعت) یک باتری 18650 با ظرفیت کمتر توصیه می شود. البته به هنگام خرید چراغ قوه های الایت ایده آل ترین باتری برای هر مدل چراغ قوه توسط خود کمپانی الایت عرضه گردیده است و بهتر است همان مدل باتری تهییه گردد.

نظرات


captcha

ارسال نظر
مقالات جدید
مقالات پربازدید

فروشگاه لوازم شکار و طبیعت گردی قوچ

Top