تاریخچه کمپانی زایس


شرکت بسیار بزرگ و معروف صنایع اپتیکی زایس واقع در آلمان یکی از غول های صنعت اپتیک در عرصه جهانی میباشد؛ این شرکت هم اکنون تولید کننده ی انواع عدسی ها و لنز ها ی اپتیکی، رتیکل ها ی نجومی و سایر صنایع وابسته همچون تکسکوپ، میکروسکوپ؛ دوربین های شکاری، نظامی و دوربین های اسلحه و رنج فایندر ها هست، هم اکنون شرکت زایس علاوه بر تولید لنز ها ی با کیفیت بسیار بالا, خود دستگاههای تولید را طراحی و میسازد.  شرکت زایس با پیشینه تاریخی ( از سال 1846 تا امروز ) یک امپراطوری در زمینه محصولات اپتیکی است که برای نخستین بار توسط آقای کارل زایس آلمانی بنا نهاده شد .

آقای کارل زایس عینک ساز و صنعتگر آلمانی بود که بیشتر شهرت او به دلیل ساخت لنزهای اپتیکال باکیفیتی است که کاربردی گسترده در وسایلی همچون دوربین و میکروسکوپ دارد.کارل در ۱۱ سپتامبر ۱۸۱۶ در وایمار آلمان زاده شد. در ۱۸۴۶ کارخانهٔ خود را در ینا افتتاح کرد و اکنون 170 سال از عمر آن می گذرد. 



میزان کیفیت و مهارت لنزهای کارل زایس در ثبت تصویر طی این مدت و در طی سال‌ها مشاهده است. حتی این لنزها در تولید قطعات هواپیماها، قطارها و اتومبیل‌ها نیز استفاده می‌شود. در ساخت فیلم‌های تاثیر گذار بسیاری مانند "ارباب حلقه‌ها" تصاویر بی نظیری ثبت شد که فقط با لنزهای زایس امکان پذیر بود,تصویر اولین انسانی که بر روی ماه پا گذاشت توسط لنز زایس ثبت شد,شرکت گوگل برای تهییه عکس هاس شگفت انگیز از زمین و استفاده از آن در برنامه Google Earth از دوربین های مجهز ومخصوص زایس استفاده کرده است .دارندگان جایزه های نوبل علمی توانستند آنچه نادیدنی بود را به کمک میکروسکوپ های بسیار قوی زایس ببینند. مشاهده گلبول قرمز خون یکی از این موضوعات نامرئی است که با کمک زایس رویت پذیر شد.کارل زایس بیش از 40 سال است که در ساخت و کوچک‌سازی ریز پردازنده‌ها پیشگام است.

کسب‌وکار تجاری زایس از فعالیت ۶ گروه تشکیل شده است:

  1. متخصصینی که مسئولیت اندازه‌گیری دقیق داده‌ها را بر عهده‌دارند.
  2. متخصصینی که با میکروسکوپ پژوهش‌ها را کامل می‌کنند.
  3. افرادی که در فنّاوری پزشکی تحصیل‌کرده‌اند.
  4. چشم‌پزشکان و افرادی که برای مراقبت از چشم برنامه‌ریزی می‌کنند.
  5. سازندگانی که اپتیک‌های مصرف‌کنندگان را تولید می‌کنند.
  6. افرادی که وظیفه ساخت فناوری‌های نیمه‌هادی را بر عهده دارند. 

محصولات برند زایس عبارت است از:میکروسکوپ , دوربین های نجومی , لنزهای سینمایی , عدسی عینک , عینک , لنز چشمی , دوربین , دوربین دو چشمی , دوربین اسلحه . علاوه بر ساخت این محصولات، زایس در توسعه و توزیع لیتوگرافی نوری، تجهیزات چشم‌پزشکی و تجهیزات مشاهده افلاک نیز فعالیت می‌کند.امروزه زایس در بیش از ۴۰ کشور دنیا از جمله ایران،نمایندگی دارد و دارای بیش از 50 محل فروش و خدمات، بیش از 30 سایت تولیدی و حدود ۲۵ آزمایشگاه برای توسعه و تحقیق مشاهدات علمی جدید دارد.




طراحی دوربین های دوچشمی که ما امروز آنها را می شناسیم بیش از 100 سال پیش با ترکیب دو دوربین تک چشم اختراع شد.شرکت زایس به این ترتیب دوربین هایی را برای درک سه بعدی تصاویر طبیعت به بازار عرضه کرد . زایس از سال 1954 برای تولید محصولات در اندازه های جمع و جور و کوچک از لنزهای تلسکوپی استفاده کرد . این موفقیت در تولید در سال 1969 و با عرضه دوربین های دو چشمی جیبی به اوج خود رسید.دوربین دو چشمی جیبی Zeiss 8x20 دوربینی بود که به راحتی در جیب قرار می گرفت.در سال 1990 دوربین 20x60 که انقلابی در زمینه تولیدات زایس بود به بازار عرضه شد.در سال 2004 با ارائه محصول Zeiss Victory FL به لطف لنزهای بی نظیر خود انحرافات کانونی را کاهش داد و در سال 2012 با ارائه سری بی نظیر Zeiss Victory HT ضریب گذردهی نور را برای اولین بار به بیش از 95% رساند.



از سال 1904 زایس پیشگام در زمینه تولید دوربین های شکاری بود و این رهبری را با نوآوری های متعدد و استانداردها و کیفیت های بسیار بالا تامین می کرد. نقطه عطف در تولیدات این شرکت در سال 1922 با تولید دوربینی با بزرگ نمایی متغیر Zielmulti/Zielmultar و Zielacht بود.اولین دوربین روی سلاح که دارای بزرگ نمایی بالا و حداکثر کیفیت و عملکرد برای استفاده در هوای گرگ و میش بود .در سال 1990 با تولید دوربین هایی با قابلیت نصب سریع و آسان بر روی سلاح انقلابی را در زمینه دوربین های روی اسلحه ایجاد کرد.در سال 2012 با تولید Zeiss Victory HT ضریب گذردهی نور را به بیش از 95% رساند.امروزه زایس طیف گسترده ای از دوربین مناسب شکار و تیراندازی های دوربرد را ارائه می دهد.از بزرگ نمایی زاویه ای  1.1x تا بزرگ نمایی 24 برابر با قطر عدسی شی 72 میلی متری که دوربین هایی مناسب برای طیف وسیعی از شرایط گوناگون هستند.

نظرات


captcha

ارسال نظر
مقالات جدید
مقالات پربازدید

فروشگاه لوازم شکار و طبیعت گردی قوچ

Top