معرفی مکان های مناسب وزیبا برای سفرو طبیعت گردی در تابستان

به نام خدا

 

 فصل تابستان شده و فصلی پر از رنگ و طراوت طبیعت ،فصلی با داشتن تعطیلات وسفر های زیبا به مکان های مختلف و لذت بخش که ما اینبار میخوایم مکان های زیبا و خنک برای شما طبیعت دوستان و کوهنوردان و...معرفی کنیم که از رفتن به انجا لذت ببرید و به دوستان واشنایان خود معرفی کنید.

1.اولین مکانی که میخوایم معرفی کنیم مکانی است ،برای افرادی که به کوهنوردی و غار نوردی علاقه دارند مکانی بسیار زیبا و پراز چالش است که این نقطه جایی به اسم غار دانبال است ،یکی از غارهای‌های آبی و رودخانه‌ای ایران است که دررشته کوه البرز قرار دارد. این غاراز نظر موقعیت جغرافیایی در بخش سلمان شهرشهرستان عباس‌آبادواقع شده‌است. طول اینغار ۲۱۵۸ متر و عمق آن ۷۴٫۲ متر و ارتفاع دهانهٔ اصلی آن از سطح دریا ۱۶۰ متر می‌باشد و دارای یک دهانه است. غار دانیال دومین غار بزرگ رودخانه ای ایران بعد از غار قوری قلعه روانسر در کرمانشاه است .دمای داخلی این غار در طول سال تقریباً یکسان می‌باشد؛جریان رودخانه از ابتدای ورود به غار تا بخش انتهایی وجود دارد، که از بهم پیوستن چندین جوی و چشمه به وجود می‌آید. عمق این جریان در بخشهای مختلف غار متغیر می‌باشد ولی به‌طور کلی از یک متر تجاوز نمی‌کند. البته چندین گذرگاه و بخش در این غار وجود دارد که در هنگام بارندگی عمق آن‌ها بالا آمده و گذر از آن‌ها تقریباً غیرممکن می‌شود. آب داخل غار از چند چشمه کوچک که از شعب مختلف آن سرچشمه می‌گیرد تأمین می‌شود و کاملاً زلال و از نظر محلولات دارای درصد پایینی بوده و آن را قابل شرب می‌کند. دمای هوای داخل غار حدود ۲۳ درجه سانتیگراد و دمای آب چیزی در حدود ۱۷ درجه است که این دما در تمامی طول سال تقریباً ثابت است. زمان لازم برای پیمایش کامل غار برای یک تیم کوچک وسریع سه و نیم ساعت و برای یک تیم متوسط بین پنج تا هفت ساعت است.که افراد برای ورود به و داشتن امینت و دید در داخل غار باید از چراغ قوه و هدلامپ استفاده کنند که دید داشته باشند که ناگهان اتفاقی نیافتد ،به همراه نداشتن تجهیزات در داخل غار باعث کاهش امنیت و لذت نبردن از طبیعت گردی میشود.و نشان این غار،این غار در انتهای روستا دانیال قبل از شیب جاده فرعی دست چپ را داخل شده و تا آخرین ویلا مسیر را ادامه می‌دهیم. ازاینجا از ماشین پیاده شده و از رودخانه‌ای که در پایین مشاهده می‌گردد عبورکرده و از سمت چپ رودخانه مسیررودخانه را تا دومین انشعاب ادامه می‌دهیم. پس از رسیدن به دومین انشعاب مسیر سمت چپ را به سمت بالا تا زیر دیواره‌ای سفید رنگ ادامه می‌دهیم. دهانه غار رو به شمال غربی بوده و درست در زیر این دیواره قرار دارد. غار دانیال بردیواره ی کوه گرده کوه وجود دارد این کوه عموما از جنگل درخت های انجیلی و.. پوشیده شده و اگر مسیر کنار دست غار را به سمت بالا حرکت کنیم و خودمان را به جلوی کوه برسانیم میتوانیم دره ای سرشار از گیاهان سبز و چشم اندازی از چالوس تا رامسر را مشاهده کنیم و ویژگی های جانوری این غار جانوران محدودی زندگی میکنند که پشه و خفاش و ابزیان محدودی از جمله قورباغه و خرچنگ میباشد.ومعنای نام غار دانیال نام نزدیک‌ترین روستا به این غار می‌باشد.





2.تنگه دار نوشهر که از مکان های خنک در شمال کشور است ،که تنگه دار حاشیه روستای کوشک‌ سرا از توابع نوشهر مازندران واقع شده است. که این مکان یک دره است که رودخانه دایمی کُرکُرود در دل این دره جریان دارد. مسیر رودخانه‌نوردی در طول تنگه160 متر است و پس از پشت سر گذاشتن آن با بالا رفتن از کوه به محوطه جنگلی خانیکان پا می ‌گذارید. وتنگه به این صورت است. چهارصد متر آغاز تنگه را خوشان خوشان در حالی می ‌گذرانید که پای ‌تان حداکثر تا زانودر آب فرو رفته است. هرچه پیش می‌ رویم دیوارهای تنگ به هم نزدیک تر شده و هرچه مسیر باریک ‌تر می ‌شود آب عمیق تر میشود. گاهی آب با جریانی تند تا ساق پای‌ تان می‌ رسد و در قدم بعدی ناگهان تا سینه در آب فرو می لغزید.بنابراین بهتر است به صورت گروهی و پشت سر هم پیش بروید. حتما در بخش‌ های عمیق از طناب استفاده کنید و حواس ‌تان برای کمک به اطرافیان باشد. درطول این مسیر، حتی در کم آب ‌ترین فصل، دست ‌کم سه ‌بار عمق رودخانه به‌ اندازه‌ ای می ‌رسد که ناچار هستید با شنا از آن عبور کنید؛ اما اگر شنا بلد نیستید نگران نباشید؛ به کمک طناب، جلیقه نجات و همراهان ‌تان نیز می ‌توانید این مسیر را طی کنید.عمق آب در فصل‌ های مختلف متفاوت است؛ در بهار بیشترین مقدار آب و پایان تابستان کمترین عمق آن را تجربه خواهید کرد. در مسیر گونه‌ های مختلف خزنده و دوزیست مانند مار آبی، قورباغه، خرچنگ و مارمولک را می بینید ،که برای شما خطری ندارند و بدون ترس می ‌توانید از کنارشان بگذرید. پیمودن تنگه نیاز به انرژی زیاد دارد، پس از همان آغاز مسیر خودتان راخسته نکنید و سعی کنید رودخانه را تا آخرین حوضچه طی کنید و تمام این مسیر جذاب و پرفراز و نشیب را تجربه کنید. که شمامیتوانید در گرما تابستان با شنا کردن در نقطه ها عمیق لذت کافی ببرید . موقعیت مکانی تنگه دار نزدیکی روستای کوشک سرا در دهستان خیرودکنار از توابع بخش مرکزی شهرستان نوشهر در استان مازندارن واقع شده است. و مسر دسترسی به اینصورت است که  سمت جاده چالوس وارد کمربندی و سپس جاده ساحلی شماره 22 به نام سیاهکلرود می‌شوید. در تقاطع شهید خیریان به سمت راست پیچیده و نیرنگ را پشت سر می ‌گذارید. در انتهای نیرنگ دوباره به راست پیچیده و به سمت کوشک‌ سرا می ‌رانید. پس از عبور از روستای کوشک ‎سرا با آغاز مسیر خاکی به یک شیب تند می ‌رسید که انتهای آن دوراه می ‌شود.مسیر راست را ادامه دهید تا روی پل رودخانه کرکو برسید که محل پارک ماشین ‌هاست و شما خودروی دیگر گردشگران را در اینجا خواهید دید. دقت کنید مسیر سمت چپ به نگهبانی پارک جنگلی خانیکان منتهی می‌ شود و به تنگه دار نمی ‌رود.از مسیر کوتاهتر جاده سیاهکلرود به داخل کوشک ‌سرا نیز می‌ توانید استفاده کنید و روستا را تا انتها بپیمایید. با توجه به کوچه پس کوچه بودن مسیر، آدرس جاده خاکی جنگل خانیکان را از محلی‌ ها بپرسید و در دوراهی معدن به جای جنگل به سمت راست بپیچید.




                  

توصیه ها برای رفتن به تنگه دار
1حتما به صورت گروهی به تنگه دار بروید.
2روزهای بارانی و آب و هوای طوفانی را برای تنگ ‌نوردی اختصاص ندهید.
3در انتخاب محل شنا و شیرجه به مناسب بودن عمق آب و نبودن تخته سنگ در زیر آب توجه کنید و نگذارید هیجان مانع از احتیاط شود.
4از دمپایی پشت ‌بسته استخری و یا کفشی که آب را در خود جمع نکند استفاده کنید.
5پارکینگ تنگ محل حفاظت‌ شده‌ ای نیست و مسئولیت اشیاء داخل خودرو با شماست بنابراین اشیای گران قیمت با خود به همراه نبرید.
6خوراکی بسته‌ بندی و ضد آب به ویژه مواد قندی به همراه داشته باشید زیرا مسیر طولانی است و انرژی زیادی را صرف حرکت برخلاف جریان آب و مقابله با سرما خواهید کرد.
7ساعات اولیه روز را برای تنگ‌ نوردی انتخاب کنید تا پیش از تاریکی هوا پیمایش شما به پایان برسد و به محل پارکینگ برگردید.
8یکدست لباس کامل اضافه به همراه حوله در ماشین داشته باشید تا پس از بازگشت خودتان را خشک کنید.
9اگر قصد ماندن در طبیعت را دارید، کمپ در ساحل رودخانه و دهانه تنگ توصیه نمی ‌شود زیرا همیشه احتمال طغیان آب رودخانه وجود دارد. پارک جنگلی خانیکان برای کمپ زدن مناسب است.
10اگر شنا بلد نیستید در قالب گروهی با استفاده از طناب و با حضور همراهانی که در بخش‌ های عمیق بتوانند کمک تان کنند می ‌توانید از این تفریح لذت ببرید.
                          
 و از جاذبه های تنگه دار موزه مردم شناسی روستای کوشک سرا که شما هنگام بازگشت از تنگ می ‌توانید گشتی در روستای بزرگ کوشک‌ سرا داشته باشید و از موزه مردم‌ شناسی این روستا که پوشاک محلی مازندران و ابزارهای زندگی روزمره را به نمایش گذاشته بازدید
کنید. دراین موزه می ‌توانید لباس‌ های محلی را به تن کنید، در مراسم سنتی پایکوبی محلی شرکت کنید، به نوای موسیقی گوش بسپارید و در قالب زیبای زندگی روزمره اهالی مازندران عکسی به یادگار بگیرید. خانه موزه تبریزی در سال 1383 توسط بانوی مجسمه ‌ساز و
کارآفرین، خانم منصوره تبریزی، با بودجه شخصی راه ‌اندازی شد و عواید آن صرف کمک هزینه تحصیل دانشجویان روستا می ‌شود.



3. دشت دریاسر تنکابن یکی از زیباترین مناطق شمال ایران است که در قسمت جنوبی شهر تنکابن و در منطقه دوهزار قرار دارد. دشت دریاسر که در ارتفاع بیش از ۲۰۰۰ متری از سطح دریا واقع شده است، بین ۴ کوه محصور شده است. از سمت جنوب غربی کوه الموت،بلندترین کوهی است که دشت دریاسر را احاطه کرده است. در حقیقت این دشت مرزی است که پوشش سبز و جنگلی شمال ایران را به پوشش برفی و یخچالی کوه الموت متصل می کند.
 دشت دریا سر از مکان های مناسب و زیبا در فصل بهار و تابستان میباشد سطح دشت دریاسر در فصل بهار پر از گل های زرد رنگی می شود که در میان چمن های سبز رنگ رخ می نمایانند و چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کنند. از جالب ترین ویژگی های این دشت آن است که در کف آن ده ها چشمه وجود دارد و آب از میان سبزه ها به بیرون می جوشد بطوریکه در فصل بهار که آب زیاد است به سختی مکان خشکی را می توان در دشت پیدا کرد و همچنین رودخانه پر آبی نیز از وسط این دشت جاریست که از ارتفاعات سیالان سرچشمه می گیرد و بر زیبایی دشت بطور خیره کننده ای می افزاید.همه ساله در اواسط اردیبهشت ماه و همزمان با روییدن میلیون ها گل زرد رنگ زیبا همایش های کوهپیمایی زیادی با حضور گروه های کوهنوردی از سراسر ایران در این منطقه برگزار می شود. از این رو این منطقه بی نظیر را “بهشت اردیبهشت ایران” می نامند. به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی این منطقه در فصول مختلف مناظر کم نظیری را می توان در آن شاهد بود. در فصل بهار چشمه های جوشان که از کف دشت جاری می شوند، چمن های سبز رنگ که سرتاسر دشت را می پوشانند، گلهای زرد رنگ که اندازه شان در حدود ۲۰-۳۰ سانتی متر است از یک سو، کوه های پوشیده شده از جنگل های انبوه از سوی دیگر، و قله سیالان با یخچال های بزرگ از سمت دیگر، را می توان در یک نگاه دید.و این دشت در فصل تابستان انبوه جنگل های سر سبز با جاری بودن رودخانه دروسط دشت به شما مکانی خنکمیدهد و با بودن کوه های اطاف دشت شما شبی خنک دارید که هوا ابری نباشد از شهاب سنگ ها و ستاره ها اسمان لذت میبرید مکانی مناسب برای افرادی که دنبال یک محیط با ارامش و زیبا باشند از بهترین نقاط است .ومسیر دسترسی به دشت دریاسربه این صورت میباشدپس از رسیدن به شهر تنکابن در غرب استان مازندران،مسیر “جاده دوهزار” را دنبال کرده تا به دوراهی ای به نام “دوراهی امامزاده قاسم” برسید. در سمت چپ جادهمسیری به سمت دره می رود که انتهای آن به روستای “عسل محله” خواهد رسید. پس از آن باید حدود یک تا یک و نیم ساعت کوهپیمایی کرده و بعد از عبور از تپه ها و چشمه های بین راه به دشت دریاسر برسید.






4. و یکی از شهرستان های زیبا و جذاب برای افرادی که به سفر علاقه دارند یک جا مملو از جاذبه های طبیعی و گردشگری است که این شهرستان ،شهرستان کوهرنگ میباشد که یکی ازشهرستان های استان چهارمحال و بختیاری است در شهر چلگرد است . شهرستان کوهرنگ به دلیل داشتن جاذبه‌های طبیعی فراوان و چشمه‌های جوشان، یک شهرستان توریستی، سیاحتی، عشایری و ورزشی شمرده می‌شود که ماه اردیبهشت یکی از بهترین زمان‌ها جهت سفر به این منطقه می‌باشد. منطقه کوهرنگ از سردترین مناطق ایران است.که دراین شهرستان پر از مکان های گردشگری است که مکان های مناسب برای فصل تابستان برایتان اماده کرده و معرفی میکنیم .
اولین جاهای دیدنی چشمه دیمه استدرمانی دارد و که برای پوسیدگی دندان و سنگ کلیه خوب است این چشمه، سرچشمه اصلی زاینده رود است و آب معدنی‌ کوهرنگ هم از همین چشمه است؛در کنار روستای دیمه خیلی جای دیدنی و زیباییست. توریست‌های زیادی به دیدن این چشمه می‌روند، چون می‌گویند آبش از خاصیت پرشده. آبش آنقدر سرد است که تابستان هم نمی‌توانید به راحتی پایتان را در آن بگذارید. فاصله‌ چشمه‌ دیمه تا کوهرنگ حدود ۲۰ دقیقه است و اطرافش هم برای گردشگرها امکاناتی در نظر گرفته شده. و جاذبه دیگر غار یخی چما میباشد ،نزدیک روستای شیخ‌ علیان و در فاصله‌ی نیم ساعته با کوهرنگ، غار خیلی دیدنی‌ای هست که پر است از قندیل‌های یخی. زیر یخ‌های غار یخی چما، چشمه‌ای جریان دارد که به سد کوهرنگ می‌ریزد. تمام طول سال این غار توده‌های برف را در دل خودش نگه می‌دارد که غار وسط دره چمان قرار گرفته و به همین دلیل سرما را در خودش نگه می‌دارد. هر چه از عجیب و جالب بودن این غار بگوییم کم گفتیم. و یک مکان خنک و زیبا در کوهرنگ ابشار شیخ علی خان است؛ که یکی از زیباترین آبشارهای استان چهارمحال و بختیاری آبشاری به نام شیخ علی خان است که حتی در فصل تابستان هم به سمت این آبشار در شهرستان کوهرنگ در چهارمحال و بختیاری بروید خواهید دید که قندیل هایی از آن آویزان است. ارتفاع هر کدام از قندیل ها بیش از نیم متر است و  گاهی حتی به یک مترهم می رسند. پیشنهاد می کنیم که در فصل زمستان به هیچ وجه به سمت این آبشار نروید چرا که بسیار سرد است و شرایط برای بازدید سخت می باشد.




5.و مکانی دیگر برای افراد که دلشان هوای طبیعت کرده یک مکانی به نام دیواسیاب چشمه ای فیروزه ای در نزدیکی قله دماوند و دشتی که خودش را در کوهپایه این قله پهن کرده است، برای دسترسی به چشمه دیو آسیاب باید به آن دشت

بروید، دشتی که نیمی از آن در یک استان و نیمی دیگر در استانی دیگر واقع شده است، به گونه ای که بخش شمالی و شمال شرقی آن در استان مازندران و بخش جنوبی و جنوب غربی آن در لواسانات شهرستان شمیران استان تهران قرار گرفته

است. این دشت از سال ۱۳۵۴ با نام پارک ملی لار شناخته می شود و از سال ۱۳۶۱ به عنوان منطقه حفاظت شده که از سال ۷۰ شکار در برخی مناطق آن ممنوع شده است. دشتی که هر بخش از آن زیبایی هایی منحصر به فرد دارد، منظره ای از

قله دماوند و ان طرف تر دشتی پر از گل های شقایق که زیبایی های این منطقه را دو چندان می کند. ارتفاع ۳۰۱۵ متری از سطح دریا و در میان تپه آهکی ۱۰ متری که از میانه دشت هیچ اثری از دریاچه دیده نمی شود و برای رویت آن باید کمی

سختی را به جان بخرید تا به دریاچه فیروزه ای برسید که دارای دو آبگیر کوچک و بزرگ است و دریاچه ای که در میان رودخانه دلیچای و سفیدآب قرار گرفته است. دریاچه ای دایره ای شکل را خواهید دید که با قطر ۲۰ و عمق ۲ متر پیش روی 

شماست. اما زیبایی بی نظیر آن زمانی است که جوشش آب را از دو دهانه چشمه می نگریم که ما را محو خود می کند. آبی که از این دریاچه سرریز می شود از بین سنگ ها به پایین تر ها انتقال می یابد و در نهایت به رودخانه می رسد. و نحوه

شکل گیری این دریاچه ..گونه ای بوده که بسترش را خودش ساخته است، در واقع تپه ی لایه لایه که دریاچه در میان آن قرار گرفته است در طی سالیان دراز و به دلیل انباشته شدن و رسوب مواد معدنی، به ویژه املاح بی کربنات موجود در آب

در ارتفاع ۲۰ متری از بستر رودخانه به وجود آمده است. معمولا املاح آب نمی توانند مانع فشار آب شوند و در این چشمه هنوز این املاح نتوانسته اند دهانه های چشمه را مسدود کنند. در واقع فشار زیاد آب و مقدار زیاد املاح بی کربنات

کلسیم باعث شده است که شکل مخروطی به خود نگیرد و امروزه به شکل سکوئی تخت و صاف باشد. و از بهترین فصل ها برای سفر به این چشمه تابستان میباشد و از دلایل اینکه اب چشمه به شدت سرد میباشد برای وارد شدن به اب هوا گرم باشد و برای دیدن انجا و طبیعت زیبا فصل بهار هم مناسب است که گل های شقایق سرتاسر دشت پوشش داده.


نظرات

 
captcha

 
ارسال نظر
مقالات جدید
مقالات پربازدید

فروشگاه لوازم شکار و طبیعت گردی قوچ

Top